جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر


 
  • پيام به همایش ملّی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی»
  • پيام به همایش بزرگداشت عالم فرزانه مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید ناصرالدّین حجّت نجف‌آبادی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ پنجم
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ چهارم
  • انتشار جلد ششم مجموعۀ سیروسلوک؛ «تحلیه»
  • پیام به کنگرۀ شهدای روحانیّت
  • عرضه تألیفات معظّم‌له در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه مجازی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ سوم
  • پیام به نشست ستاد تفسیر قرآن کریم استان اصفهان 15/1/1401

  • -->

    احکام امانت، عاریه و رهن

    مسأله: امانت، آن است که انسان، مال خود را برای حفظ و نگهداری نزد دیگری بسپارد و عاریه، یعنی سپردن مال به دیگری برای اینکه او از آن مال به صورت رایگان استفاده کند.

    مسأله: امانت و عاریه از عقود جايز است و طرفین هر وقت بخواهند می‌توانند فسخ کنند، مگر اینکه آن فسخ ضرری به همراه داشته باشد. مثل اینکه یکی از طرفین در مسافرت باشد و دیگری بخواهد عقد امانت را فسخ کند و یا کسی با لباس عاریه به مجلسی رفته و صاحب لباس در وسط مجلس بخواهد آن لباس عاریه‌ای را پس بگیرد.

    مسأله:  اگر امانت و عاریه تلف شد ضمانت ندارد، مگر کوتاهی در حفظ یا زیاده روی در استفاده باشد یا شرط ضمان کنند که به آن عاریۀ مضمونه می‌گویند.

    مسأله:  اگر بچّه یا سفیه، مالی را امانت یا عاریه داد، نمی‌شود از آن استفاده کرد. و حفظ و برگرداندن آن لازم است و اگر کسی آن مال را بر نگرداند و تلف شد، گرچه کوتاهی نکرده باشد، ضامن است.

    مسأله: اگر صاحب مال یا امانت‌دار یا کسی که عاریه کرده، بمیرد، امانت و عاریه باطل می‌شود و ورثه هرچه زودتر باید امانت یا عاریه را به صاحبش برگردانند.

    مسأله: اگر امانت‌دار یا عاریه کننده احتمال خطر بدهد، نظیر اینکه خانۀ او ناامن شود و یا احتمال مرگ در خود بدهد، باید هرچه زودتر امانت یا عاریه را پس بدهد یا لااقل گوشزد کند یا شاهد بگیرد و اگر کوتاهی کرد و تلف شد، ضامن است.

    مسأله: رهن آن است كه بدهكار مقدارى از مال خود را نزد طلبكار بگذارد كه اگر طلب را او ندهد، طلبش را از آن مال به دست آورد.­ و نمی‌تواند مال شخص ديگر را گرو بگذارد، مگر اينكه با اجازة او باشد.

    مسأله: اگر بدهکار در وقت مقرر و پس از مطالبۀ طلبكار، بدهی خود را نپردازد، طلبكار مى‏تواند با اجازۀ حاكم شرع، مالى كه گرو برداشته را بفروشد و طلب خود را بردارد.

    مسأله: اگر خانه‌‏اى را مثلاً در مقابل وامى رهن بدهند و در ضمن رهن شرط كنند كه صاحب خانه اجازۀ تصرّف در آن خانه را با عوض يا بدون عوض، به وام دهنده بدهد، مانعى ندارد.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365