جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    عنوان : نظر معظم له درباره غسل،کفن و نماز میت بر اثر کرونا
    سوال:

    سلامٌ علیکم؛ با توجه به اینکه ویروس کرونا از امواتی که پس از ابتلا به آن از دنیا می‌روند، همچنان سرایت می‌کند و تماس با آنها بسیار خطرناک است، حتی ممکن است ویروس در زمان خواندن نماز میّت نیز منتشر شود؛ در خصوص غسل و کفن و نماز امواتی که در اثر بیماری کرونا فوت نموده‌اند، وظیفه چیست؟

    پاسخ:

    اگر آنچه نوشته‌اید مورد تصدیق پزشکان متخصّص است، باید میّت را غسل جبیره دهند و اگر باز هم خطر دارد، می‌توانند از روی کاور تیمّم دهند و بدون لمس در کفن بپیچند. چنانچه کفن کردن او هم خطرناک است، لازم نیست و می‌توانند با همان کاور دفن کنند.

    در خصوص نماز هم، چنانچه خطر سرایت وجود دارد، می‌توانند فوراً میّت را دفن کنند و به قبر او نماز میّت بخوانند.

    و به هر صورت دربارۀ تغسیل و تکفین و تدفین در این گونه موارد، آنچه را متخصّصان و متصدیّان امور بهداشتی لازم می‌دانند، عمل شود.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : غسل ميت با دستگاه
    سوال :

    حكم‌ غسل‌ ميّت‌ به‌ وسيله دستگاه‌ چگونه‌ است‌؟ چون‌ با توجّه‌ به‌ تراكم‌ جمعيّت‌، همه‌ روزه‌ عدّه كثيري‌ فوت‌ مي‌كنند و با محدوديّتي‌ كه‌ غسّالخانه‌ دارد گاهي‌ سبب‌ مي‌شود جنازه‌ها چند روز در نوبت‌ براي‌ غسل‌ نگهداري‌ شوند، اگر دستگاهي‌ ساخته‌ شود كه‌ خود دستگاه‌ همه كارهاي‌ غسل‌ را انجام‌ دهد و يا اين‌ كه‌ با زدن‌ كليد برق‌ براي‌ هر قسمت‌ از بدن‌ ميّت‌، دستگاه‌ كارها را انجام‌ بدهد، آيا اين‌ نحوه‌ غسل‌ كفايت‌ از غسل‌ ميّت‌ مي‌كند يا نه‌؟

     

    جواب :

    بهترين‌ راه‌ اين‌ است‌ كه‌ ميت‌ را اوّلاً با دستگاه‌ تميز كنند و بعد از شستشو، توسّط‌ يك‌ شخص‌ مسلمان‌، به‌ طور متعارف‌ غسل‌ داده‌ شود.

    عنوان : دفن بچه اي که صورتش به پشت است
    سوال :

    بچّه‌اي‌ متولّد شده‌ كه‌ صورتش‌ كاملاً به‌ طرف‌ پشت‌ است‌، كيفيّت‌ دفن‌ او چگونه‌ است‌؟

    جواب :

    در دفن‌ بايد مراعات‌ بدن‌ بشود نه‌ صورت‌.

    عنوان : از بين بردن بدن ميت
    سوال :

    آيا از بين‌ بردن‌ بدن‌ ميّت‌ به‌ وسيله پودر و اسيد جايز است‌ يا نه‌؟

    جواب :

    جايز نيست‌ گرچه‌ اولياء او راضي‌ باشند.

    عنوان : اموات زير آوار مانده
    سوال :

    احتراماً مستدعي‌ است‌ مرقوم‌ فرماييد چنانچه‌ زلزله‌اي‌ ويرانگر رخ‌ دهد، در ارتباط‌ با دفن‌ قربانيان‌ اين‌ گونه‌ حوادث‌ و مسائلي‌ كه‌ ذيلاً مطرح‌ مي‌گردد چگونه‌ بايد عمل‌ نمود؟

    1) جنازه‌ هايي‌ كه‌ در زلزله‌ از زير آوار خارج‌ مي‌شود، آيا هر كدام‌ را جداگانه‌ بايد غسل‌ داد و كفن‌ و دفن‌ نمود؟

    2) اگر ولي‌ّ ميّت‌ براي‌ اجازه‌ دادن‌، حضور نداشته‌ باشد يا دسترسي‌ به‌ او امكان‌ نداشته‌ باشد يا اين‌ كه‌ ميّت‌ ولي‌ّ نداشته‌ باشد، مؤمنين‌ چه‌ وظيفه‌اي‌ دارند؟

    3) چنانچه‌ آب‌ براي‌ غسل‌ دادن‌، نباشد وظيفه‌ چيست‌؟ و اگر سدر و كافور نباشد، چگونه‌ بايد عمل‌ كرد؟ و در صورت‌ لزوم‌ تيمّم‌، چند تيمّم‌ لازم‌ است‌؟

    4) اگر اموات‌ زياد باشند و امكان‌ غسل‌ دادن‌ و كفن‌ كردن‌، به‌ خاطر ضيق‌ وقت‌، نباشد، چه‌ وظيفه‌اي‌ داريم‌؟

    5) در صورت‌ نبودن‌ زن‌ براي‌ غسل‌ دادن‌ جنازه زن‌، وظيفه‌ چيست‌؟

    6) اگر عضوي‌ از بدن‌ پيدا شود و معلوم‌ نباشد متعلّق‌ به‌ جنازه مرد است‌ يا جنازه زن‌، در اين‌ صورت‌ چه‌ بايد كرد؟

    7) اگر تطهير بدن‌ ميّت‌ مشكل‌ باشد و پس‌ از تطهير، مجدّداً از بدن‌ خون‌ خارج‌ شود، چه‌ وظيفه‌اي‌ داريم‌؟ و اگر خون‌ بند نيايد چه‌ بايدئ كرد؟

    8) جسدي‌ را پس‌ از چند روز پيدا كرده‌اند و متعفّن‌ شده‌، به‌ طوري‌ كه‌ غسل‌ دادن‌ آن‌ موجب‌ اذيت‌ غسل‌ دهنده‌ يا مستلزم‌ متلاشي‌ شدن‌ جسد است‌، در اين‌ صورت‌ وظيفه مؤمنين‌ چيست‌؟

    9) در مواردي‌ كه‌ بايد ميّت‌ را تيمّم‌ بدهند، اگر مواضع‌ تيمّم‌ از بين‌ رفته‌ باشد، وظيفه‌ چيست‌؟

    10) در موردي‌ كه‌ تيمّم‌ واجب‌ است‌، اگر مواضع‌ تيمّم‌ نجس‌ و خون‌ آلود باشد و امكان‌ تطهير نباشد يا نتوان‌ از خارج‌ شدن‌ خون‌ جلوگيري‌ كرد، وظيفه مؤمنين‌ را بيان‌ فرماييد.

    11) اگر بعد از غسل‌ و قبل‌ از دفن‌، بدن‌ يا كفن‌ ميّت‌ به‌ واسطه خون‌ يا بول‌ خود ميّت‌ نجس‌ شد، چه‌ تكليفي‌ داريم‌؟

    12) اگر در اثناء غسل‌، خون‌ خارج‌ شد، آيا بايد غسل‌ها را اعاده‌ نمود؟

    13) در مواردي‌ كه‌ تيمّم‌ ميّت‌ لازم‌ است‌، چگونه‌ بايد ميّت‌ را تيمّم‌ داد؟

    14) آيا مي‌شود بر چند ميّت‌، يك‌ نماز خواند؟ چگونه‌؟

    15) قطعاتي‌ از بدن‌ ميّت‌ پيدا شده‌ است‌، براي‌ غسل‌ و حنوط‌ وظيفه‌ چيست‌؟

     

    جواب :

    1) اگر ممكن‌ باشد هر كدام‌ از آنها غسل‌ و كفن‌ و دفن‌ دارد.

    2) اجازه‌ ساقط‌ مي‌شود.

    3) در صورت‌ فقدان‌ سدر و كافور، بايد با آب‌ خالص‌ سه‌ غسل‌ داد و اگر آب‌ نباشد، سه‌ تيمّم‌ بايد داد.

    4) اگر ممكن‌ است‌ تيمّم‌ مي‌دهند و گر نه‌، آنها را بدون‌ تيمّم‌ دفن‌ مي‌كنند و اگر ممكن‌ است‌ همه آنها را كفن‌ مي‌كنند و اگر ممكن‌ نيست‌ با همان‌ لباسشان‌ دفن‌ مي‌كنند.

    5) آنها را بدون‌ غسل‌ دفن‌ مي‌كنند.

    6) آن‌ را بدون‌ غسل‌ دفن‌ كنند.

    7) با همان‌ حالت‌ نجس‌ او را دفن‌ كنند.

    8) بايد بدون‌ غسل‌ و كفن‌ او را دفن‌ كنند.

    9) تيمّم‌ ساقط‌ است‌.

    10) او را بدون‌ تيمّم‌ دفن‌ مي‌كنند.

    11) اگر ممكن‌ است‌ تطهير مي‌كنند و الاّ او را دفن‌ مي‌كنند.

    12) محل‌ را تطهير كنند كفايت‌ مي‌كندو اگر ممكن‌ نيست‌ با همان‌ نجاست‌ دفن‌ كنند.

    13) اگر ممكن‌ باشد با دست‌ ميّت‌، و گر نه‌ با دست‌ ديگري‌ نظير زنده‌ تيمّم‌ مي‌دهند.

    14) اشكال‌ ندارد.

    15) نظير اصل‌ بدن‌ است‌ اگر ممكن‌ باشد غسل‌، و گر نه‌ در پارچه‌ مي‌گذارند و دفن‌ مي‌كنند.

    عنوان : نماز ميت براي ميت شرور
    سوال :

    اشخاص‌ شرور يا لاابالي‌ يا اشخاصي‌ كه‌ خودكشي‌ مي‌كنند، بعد از تكبير چهارم‌، گفتن‌ «اللهم‌ انّا لا نعلم‌ منه‌ الاّ خيراً» جايز است‌ يا نه‌؟

    جواب :

    به‌ طوري‌ كه‌ براي‌ عموم‌، نماز مي‌خوانند، بايد براي‌ او هم‌ نماز خوانده‌ شود

    قبلي &gt&gt
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365