جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: مبحث رحم اجاره ای
    موضوع درس:
    شماره درس: 174
    تاريخ درس: ۱۳۸۶/۸/۲۸

    متن درس:

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.

    دیروز بحثمان به جای حساسی رسید و مسأله روز هم هست و باید یک مقداری در اقسام این مسأله صحبت کنیم و آن مسأله این است که اگر با آمپول نطفه زنی را آبستن بکند آیا این بچه حلال زاده است یا حرام زاده؟ دیروز گفتم این اقسامی دارد یک قسمش این که نطفه شوهرش را تزریق می‌کند خوب معلوم است این حلال زاده است اشکال هم ندارد اگر مجبور باشد آن نگاه کردن و دست زدن و اینها اشکال داشته باشد ضرورت هم آن اشکال را از بین می‌برد بنابراین نطفه زن یا نطفه مرد هر دو را می‌آورند بیرون و اصلاحش می‌کنند تک سلول را بواسطه آمپول تزریق در رحم می‌کنند خوب این اشکال ندارد و فراوان هم هست چنانچه اگر این اسپرم ندارد و نطفه غیر را می‌خواهند تزریق بکنند یا نطفه را بیرون می‌آورند با نطفه نامحرم تک سلول درست می‌کنند بعد وارد رحم این زن می‌کنند این چطور است؟

    این که این بچه مال این مرد نیست چون مرد نطفه نداشته است، مال آن مردی که اسپرمش را گرفتند و د ر رحم (زن) وارد کردند در اینباره حرفی نیست اما آیا ولداالزنا است یا نه؟ ولدالزنا آنجاست که به راستی همبستر شدن اجنبی و اجنبیه (باشد) و در آن همبستر شدن اسپرم و اوول یک شود و این بچه به دنیا بیاید، این حرام زاده است و اما ما نحن فیه که این طور نیست حالا بگوئید اسپرم این مرد را وارد در رحم زاده است و اما ما نحن فیه که این طور نیست حالا بگوئید اسپرم این مرد را وارد در رحم این زن می‌کنند یا اوول و اسپرم هر دو را بیرون می‌آورند تک سلول می‌کنند و وارد در رحم این زن می‌کنند، بخواهیم بگوئیم زنا داده، نداده اما بخواهیم بگوئیم این بچه مال شوهرش است، نمی‌شود، الولد للفراش هم نمی‌شود برای این که می‌دانیم این نطفه مال شوهرش نیست شوهرش اصلاً اسپرم ندارد. لذا ولدالزنا نه، اما این بچه مال این پدر هم نیست یعنی مال شوهر این زن نیست، حالا وجهی برای محرمیت دارد یا نه این بچه وقتی به دنیا بیاید، این مادرش- که بچه اش است- این را شیر بدهد وقتی مادر او را شیر داد این محرم به شوهر می‌شود لذا محرمیت را با رضاع درست می‌کنیم این بچه مال آن صاحب اسپرم است، صاحب اوول است ظاهراً این وجه هم اشکال ندارد (چون) یقین داریم این بچه مال این (مرد) نیست، یقین داریم اسپرم مال این (مرد) نیست اگر شک داشته باشیم حرفی است و اما اگر یقین داشته باشیم که دیروز برای همین بحث را عنوان کردیم که گفتیم دخول لازم نیست ولو با آمپول نطفه مرد ار داخل بکنند اگر آن اسپرم نداشته باشد، معلوم است الولد للفراش ندارد در اینجا فرضمان همین است که این مرد نمی‌تواند کاری بکند، عقیم نیست، حالا بجای این که طلاق و طلاق کاری (بکنند) که الان یک از مصائب همین است، یا این که یک بچه از دیگری بردارند، بهتر از این دو همین تزریق اسپرم است.

    لذا این بچه مال این مرد نیست برای این که مرد عقیم است، خوب وقتی مرد عقیم باشد می‌دانیم، الولد للفراش آنجاست که شک داشته باشیم آیا این اسپرم مال شوهرش است یا مال غریبه، می‌گوئیم مال شوهر است، در اینجا می‌دانیم این (مرد) عقیم است، از آن طرف هم می‌دانیم اسپرم غیر است، نطفه یک مرد غریبه است. حالا این نطفه مرد غریبه را داخل در رحم این زن شوهردار می‌کنند و بچه می‌شود حالا این که بچه شد، این بچه، از این مرد است؟ نه، چرا نیست؟ برای این که مرد عقیم است، اصلاً نطفه ندارد تا بچه مال این نیست اگر زن شیر دارد که دارد، شیر (به بچه) می‌دهد، وقتی که شیر داد این بچه به شوهرش به بچه هایش محرم می‌شود، به بچه هایش که محرمند برای این که اوول مال زن است بچه زن است وقتی بچه زن است وقتی بچه زن شد با برادرنش، با خویش و قوم با همه محرم می‌شود به این مرد و خویش و قوم این مرد نامحرم است که این هم شیر می‌دهد مرد به او (بچه) محرم می‌شود چون شوهر (زن) است. و اگر یک غریبه شیر بدهد چطور به شوهرش محرم می‌شود، این بچه هم به شوهرش محرم می‌شود لذا در باب رضیعه هم مسأله اشکال ندارد و این که در باب رضاع هم گفتند که شیر باید مال مرد باشد، ما می‌گوئیم این شیر مال مرد است و این که نطفه مال مرد باشد، ما این را دیگر قبول نداریم بله اگر کسی در باب رضاع اشکال بکند که رضا آن جاست که شیر مال مرد باشد، نطفه هم مال مرد باشد، آنوقت اشکال پیدا می‌شود و الا اگر این را نگوئیم و بگوئیم که وقتی این زن شیر داد، این می‌شود بچه اش شد، چطور به شوهر دومش که مربوط به این هم نیست و این بچه محرم می‌شود و به بچه هایش محرم می‌شود این جا هم محرم می‌شود.

    این هم از این مسأله و حالا زناست نمی‌دانم از کجا احکام زنا بار است نی دانم چرا؟ این کار حرام است نمی‌دانم چرا این کار حرام است نمی‌دانم چرا همه اینها را هم رفع ما یعلمون می‌گوید اشکال ندارد این که ایشان می‌گوید حتماً این زنا است چرا؟

    برای این که این مرد اگر ملاقات با این زن می‌کرد بچه پیدا می‌شد حالا این هم طور شده خوب نتیجه این طور است این می‌شود زنا؟ یعنی به این معنی که حالا باید به این صد تازیانه بزنیم مسلم است که کسی نگفته. لذا احکام را ندارد، اولین حکم زنا این است که این کتک بخورد، هیچ کس نگفته کتک بخورد، این هم قسم دوم.

    قسم سوم این است که در حالی که (زن) اوول دار، نطفه دارد مرد هم اسپرم دارد، اما رحم زنش نمی‌تواند بچه نگه دارد، لذا نطفه مرد و نطفه زن را می‌گیرند وقتی دو تا را گرفتند، در رحم دیگری داخل می‌کنند، اسمش را می‌گذارند رحم اجاره ای، این بچه بزرگ می‌شود حالا که این بچه به دنیا آمد، خوب مال این رحم اجاره‌ای است؟ نه، مال صاحب اسپرم و صاحب اوول است، هر کسی که می‌خواهد باشد، مال آنهاست. ولدالزنا هم نیست ارث هم می‌برد تمام احکام هم بر او با ر است و فقط می‌ماند این که اگر زن شیر داشته باشد، خوب شیر می‌دهد، وقتی شیر داد این بچه هم به شوهرش محرم می‌شود هم به خویش و قوم زن بنابراین ما شیرزنی می‌خواهیم که مادرش نباشد، شیر زن هم در اینجا هست و این شیر این بچه را محرم می‌کند به حرمت رضائی و اگر هم که شیر نداشته باشد که هیچ، این رحم اجاره ای، مدتی بچه در شکم بوده بعد هم تمام شد، مثل آنجا است که اوول را بگیرند و اسپرم را هم بگیرند و در جائی تربیتش بکنند که این هم الان هست، رحم مصنوعی. در رحم مصنوعی بچه را تربیت می‌کنند به دنیا می‌آید خوب حالا این زن شوهر دار است؟ نه، مال این شوهر است،؟ نه مال کیست؟ مال صاحب اسپرم و صاحب اوول لذا اگر این رحمش نتواند بگیرد اما نطفه نداشته باشد این بچه می‌شود مال این پدر و مادر، آن که می‌خواهیم، اسپرم را می‌خواهیم و غیر از آن، نه، این هم مسأله سوم.

    مسأله چهارم این که این مرد اسپرم ندارد، اما زن اوول دارد حالا نطفه یک اجنبی را می‌گیرند داخل در رحم این زن می‌کنند، بچه می‌شود این وضعش چیست؟

    درباره این که بچه مال صاحب است، اشکالی نیست، در اینکه این بچه مال آن اسپرم مرد اجنبی است، این هم اشکال نیست اما حالا انی ولدالزنا است یا نه؟ آیا می‌شود این کار را کرد یا نه؟ این اختلاف است بعضی‌ها گفتند نمی‌شود این کار را کرد برای این که ولدالزنا است، فرق نمی‌کند مقاربت باشد یا داخل کردن اسپرم در رحم باشد.

    بعضی‌ها گفتند نه این زنا نیست و وقتی زنا نشد، اما زنا هم نیست و این بچه مال این زن و مال آن مرد (صاحب اسپرم) است، به مرد نامحرم به این زن محرم و اشکالی ندارد دیگر حالا باز برمی گردد به همین که اگر این زن به این (بچه) شیر داد دیگر خواه ناخواه به مرد محرم هم می‌شود مگر این که کسی بگوید که این کار جایز نیست، چرا جایز نیست؟ بگوید زنا است.

    چند روز قبل خانمی پیش من آمده بود و مثل باران گریه می‌کرد و این خیال می‌کرد اصل مساله اشکال ندارد گریه اش از این بود می‌گفت که نطفه پسرم در شکمم است یعنی نطفه پسرش را تزریق کرده بودند و این آبستن شده بود نمی‌گفت جایز نیست می‌گفت نطفه پسرم در شکمم است، چه کار بکنم؟

    آبستن شده بود نمی‌گفت جایز نیست می‌گفت نطفه پسرم در شکمم است، چه کار بکنم؟

    آیا می‌شود بروم سقط کنم یا نمی‌شود؟ چه باید گفت؟ بعضی اوقات منجر به این هم می‌شود که این نطفه غیر که گفتیم یک دفعه اجنبی است، همین که گفتیم، یک دفعه اجنبی نیست این اسپرم، یا اوول از محارم است این مرد عقیم شده اما پسر دارد یا اینکه از دیگری یا از همین پسر دارد، حالا نطفه این پسر را می‌گیرند تزریق در رحم زنش می‌کنند که اوول دارد نطفه دارد و بچه می‌شود خوب این بچه مال این پسر است نمی‌توانیم بگوئیم بچه مال شوهر این زن است برای این که عقیم بوده است، این در حقیقت به این برمی گردد که این هم پدرش است و هم برادرش است خوب حالا اگر گفتید ولدالزنا است، که هیچ ارث نمی‌برد، و این که جایز باشد او را بکشند، او را سقط کنند مسلما اینها جایز نیست و نمی‌شود سقطش کرد اگر بگوئید ولدالزنا است خواه ناخواه به هیچکس محرم نیست و اگر گفتید مساله اشکال ندارد به صورت ضرورت مساله اشکال ندارد وقتی مساله اشکال نداشت نگاه کردن و تزریق کردن و این‌ها طوری نیست و این بچه مال صاحب نطفه است لذا می‌شود این نطفه هم برادرش و هم پدرش، پدرش است برای این که اسپرم مال این است برادرش است برای اینکه هر دو تایشان از یک مادرند لذا در ارثش می‌مانیم اگر کسی جایز بداند اگر کسی محرمیت را با رضاع درست کند اگر نامحرم است که هیچ اگر محرم است اگر این جا شیر هم نداشته باشد باز هم محرم است برای اینکه نطفه پدرش است، اما حالا که محرم شد نحوی ارثش چطور است؟ آیا این هم ارث پسری می‌برد هم ارث برادری؟ یا نه فقط ارث پسری می‌برد نه برادری؟ آنجائی که این طوری باشد پسر مقدم بر برادر است که در طبقه بعد واقع می‌شود آن هم در طبقه واقع واقع می‌شود ارث طبقه قبل را می‌برد که حرفی نداریم اما آنجائی که این هم برادر تنی باشد هم برادر نطفه‌ای باشد، خواه ناخواه یک ارث بیشتر به او نمی‌رسد فرد واحد یک ارث اگر 3 تا برادر باشند ارث را بین 3 نفر قسمت می‌کنند نه این که بگویند تو 2 تا ارث ببر چون که دو قسمت نامحرم هستی این طور نیست ارث را بین 3 نفر قسمت می‌کنند به 3 تا برادر می‌دهند.

    لذا اگر پدر و مادر باشد پدر مقدم می‌شود اگر برادر باشند با هم مساوی اند یک ارث می‌برد.

    حالا ما را مساله ارث و امثال آنها نبرید، در اصل مساله اگر کسی گول خورد و کرد یا اینکه از ولع بی بچه گی این کار را کرد یا بالاخره دکتر تجویز کرد و کرد آیا این بچه ایش است؟ می‌گوئیم نه، بچه مال اسپرم است نا مال این شوهر، اما مال آن زن هم نیست چون اول ندارد اگر زن نطفه داشته باشد بچه مال این است آن وقت می‌رسد به این جا که اگر شیر بدهد محرم می‌شود یا نه؟ ما می‌گوئیم بله، البته مساله را در رضا متعرض نشده اند فقط همین اندازه متعرض شدند که باید شیر مال پدر باشد و این شیر پدر این جاها را نمی‌گیرد و ما می‌گوئیم این زن شیر دارد وقتی شیر بدهد با آن شرایطی که هست محرم می‌شود و انصافاً حالا چه دلیل بر حرمت این داریم؟ یعنی مقاربت است؟

    خوب مسلما احدی نگفته است که این نتیجه المقاربه است بنابراین احکام زنا بر آن بار است و نمی‌شود گفت در وطی شبهه شما نمی‌گوئید حتی مثلاً اگر پسری به خیال اینکه زنش است با مادرش زنا کند آن زن هم خیال کند شوهرش است بعد مادر و پسر از کار در آمدند لذا مسلم پیش اصحاب است که این ولدالزنا نیست در حالی که مسلم است که ولدالزنا نیست در حالی که بطور مسلم نطفه مال این است اما همین مقدار که نمی‌داند می‌گوئیم طوری نیست و احکام زنا بار نیست در حالی که مقاربت هم هست اما در حالی که مقاربت است اسپرم مال این است او ول مال آن است بچه مال این است آن هم زنای پسر با مادر اما می‌گوئید که این حرام زاده نیست (بلکه) وطی به شبهه است ما نحن فیه هم همین است لااقل بگوئید وطی به شبهه دیگر بالاتر از اینکه نیست نمی‌دانیم که آیا این زنا است یا نه، زنا نیست یا لااقل قاعده کلی اینکه همه کس حلال زاده اند مگر یقین به مقاربت داشته باشیم خوب یک قاعده کلی در نکاح هم برایمان درست کردند لذا وطی به شبهه را از همین راه درست می‌کنند می‌گویند که آنجا که یقین داشته باشند – زن، مرد- که همبستر شدنشان حرام است دانسته همبستر شوند این حرام زاده است و اما غیر از این هر چه که باشد دیگر وطی به شبهه است و حرام زاده نیست خوب ما آمپول را مثال می‌زنیم یا نطفه هر دو را درآوردند و تک سلولی کردن مثال می‌زنیم شما یک مثال خیلی مشهور بزنید اینکه پسر وارد اتاق شد دید زنش روی تخت خوابش رفت با زنش همبستر شد زن هم خیال کرد شوهرش آمده وقتی تمام شد، چراغ را روشن کردند دیدند مادر و پسر با هم همبستر شدند بعد هم آبستن شد و بچه به دنیا آمد، هیچ کس نگفته ولدالزنا. «ولدالزنا اولا» وقتی لا دیگر همه اینها وطی به شبهه است تقریبا 3 قسم پیدا می‌شود یک قسم آنجا که بدانند زن و شوهر نه و به راستی زن و شوهر باشند، خوب این حلال زاده است بینش افراد فراوانی پیدا می‌شوند که همه وطی به شبهه اند من جمله مساله ما حالا که حرام زاده، نه احکام حلال زاده بار می‌شود لذا در همان جا گفتند که پسر با مادرش که همبستر شدند این به راستی بچه اش است و ارث هم می‌برد در حالی که مقاربت هم بوده، اما گفتند وطی به شبهه است و ارث می‌برد تمام احکام بر آن بار است خوب در ما نحن فیه هم همین را می‌گوئیم باز هم اقسامی دارد قدری مطالعه کنید البته در این مساله و این طور چیزها که بعضی از فقهاء گفتند حرام است و نمی‌شود و ولدالزنا است و امثال اینها وحشت دارند در مساله وحشت است اما به راستی از نظر فقهی از نظر دلیل چه باید گفت؟ باز هم فکر کنید تا فردا انشاءالله.

    و صلی الله علی محمد و آل محمد.

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365