جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پیام به دومین دورۀ مدرسۀ تابستانی کلام امامیّه در حوزۀ علمیّۀ اصفهان - 25/5/1395

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

    پیام به دومین دورۀ مدرسۀ تابستانی کلام امامیّه در حوزۀ علمیّۀ اصفهان - 25/5/1395برگزاری دومین دورۀ مدرسۀ تابستانی کلام امامیّه در حوزۀ علمیّۀ اصفهان، به اهتمام انجمن کلام اسلامی، مایۀ مسرّت و امید است. هم از آن جهت که اقدامی مناسب در راستای گسترش فعالیت‌های علمی و مطالعاتی دانش مقدّس کلام اسلامی و رونق‌بخشی به این علم الهی در حوزۀ علمیه است و هم از آن حیث که ثمرۀ مبارک این‌گونه تلاش‌های فکری و علمی، تقویت بنیادهای اعتقادی طلّاب عزیز خواهد بود. از این‌رو، صمیمانه از این اهتمام مبارک، قدردانی می‌کنم و سه نکتۀ کوتاه ولی با اهمیّت را متذکّر می‌گردم:

    1) توجّه هرچه بیشتر به علم کلام و الهیّات در حوزه‌های علمیّه، امری ضروری و خصوصاً در دنیای معاصر، کاملاً اجتناب‌ناپذیر است و اگر بگوییم که دانش کلام اسلامی باید در کانون توجّهات علمی و فکری در نظام آموزشی حوزه‌های علمیّه قرار داشته باشد، سخن گزافی نیست، ولی اینک متأسّفانه آن‌گونه که شایسته و بایسته است به الهیّات و کلام، توجه کافی و وافی مبذول نمی‌شود و حتی متون درسی ارزشمندی که تعلیم و تعلّم آن در طی سالیان متمادی در حوزه‌های علمیّه، رایج و دارج بوده است، نظیر شرح باب حادی‌عشر و شرح تجرید و شوارق، اکنون در شمار کتب متروک، واقع گردیده است. بی‌تردید رسالت اصلی حوزه‌های علمیّه، آشنایی عمیق با معارف الهی و سپس تبیین صحیح آن معارف در جامعۀ بشری است و این رسالت خطیر که البته ابعاد گسترده و پیچیده‌ای را در بردارد، امّا به هر صورت، بدون رونق و پویایی دانش کلام و الهیّات ایفاء و اداء نخواهد شد.

    2) اندیشه‌های گوناگون الهیّاتی در دنیای جدید و مدرن که روزگار معاصر ما را، به یک کارخانۀ عظیمِ تولید انبوه افکار متنوّع و متکثّر، اعم از صحیح و سقیم، مبدّل ساخته است، به طور طبیعی، سؤالات و شبهات تازۀ فراوانی را در مقابل ما می‌نهد که فراتر از مسائل و شبهه‌های سنّتی در علم کلام و روزگاران قدیم است و همان‌گونه که متکلّمان عالیقدر پیشین، در هر مقطعی با ارائۀ ساختار نوین برای مباحث کلامی، به اقتضائات و نیازهای زمانۀ خود، به خوبی تجاوب کرده‌اند، امروز نیز باید کلام‌پژوهان و عالمان این دانش مهمّ، با در نظر گرفتن نیازها و شرایط دنیای معاصر، نظام معرفتی مناسبی را برای رونق بخشیدن و تعمیق و تجدید این علم الهی، تنظیم و ارائه نمایند.

    انجمن کلام اسلامی، هم در این زمینه  و هم در زمینۀ قبلی، می‌تواند با اعتماد و توکّل به خداوند تعالی و تکیه بر فکر و دانش و تلاش محقّقان و پژوهشگران عزیز، نقشی برجسته را ایفاء نماید و برای برطرف ساختن خلأها و رفع نقیصه‌ها در این دو عرصه، اهتمام سازنده و اصلاح‌گرایانه‌ای را از خود بروز دهد، مشروط برآنکه اولاً: برنامه‌ریزی‌های دقیق و متینی را در این زمینه‌ها به انجام رساند و ثانیاً: اقدامات عملی و هماهنگی‌ها و همدلی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول در حوزه‌های علمیّه را برای اجرای آن برنامه‌ها، معمول دارد.

    3) مصاحبت و مؤانست با معارف الهی، توفیق بزرگی است که باید آن را مغتنم شمرد و در حراست از آن کوشش کرد و به لوازم عملی آن ملتزم بود. خصوصاً دانشی مانند کلام و الهیّات که مستقیماً سخن از خدا و توحید و باورهای توحیدی و امور متعالیِ مربوط به آن را تکفّل می‌کند، مسیری نورانی ولی خطیر است که:

    هم شرح صدر می‌خواهد که: «فَمَنْ‏ يُرِدِ اللَّهُ‏ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ»؛

    و هم قرار گرفتن در محور خواست و ارادۀ قانون‌مندانۀ خداوند متعال را نیاز دارد که: «وَ ما كانَ‏ لِنَفْسٍ‏ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ»؛

    و هم سلامت و پاکیزگی و طهارت قلب را می‌طلبد که: «وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ»؛

    و هم اخلاص و خلوص در نیّت را لازم دارد که: «صِبْغَةَ اللَّهِ‏ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ».

    از خداوند سبحان توفیقات شما عزیزان را در ترویج و تعمیق دانش کلام و الهیّات اسلامی مسألت می‌کنم. والسّلام‌علیکم و رحمةالله و برکاته.

    حسین‌المظاهری

    12 / ذی‌القعدة‌الحرام / 1437

    25 / مرداد / 1395

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365