جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    بیانات معظّم‌له به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی«قدّس‌سرّه» 13/3/1395

    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    الحمدلله ربّ العالمین والصلاة والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و علی آله الطیّبین الطاهرین و عَلی جمیع الانبیاء وَالمُرسَلین سیّما بقیة الله فی الأرضین و لَعنة الله عَلی اعدائهم أجمعین.

     

    شب جمعه متعلّق به قطب عالم امکان ومحور عالم وجود وواسطۀ بین غیب و شهود، یعنی حضرت ولی‌عصر«عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف» است؛ اظهار ارادت کنید خدمت آقا با سه صلوات.

    شب ارتحال حضرت امام «رضوان‌‌الله‌تعالی‌عليه» است، لذا لازم است اظهار ارادتی خدمت حضرت امام «رضوان‌الله‌تعالی‌عليه» داشته باشيم و با اجازۀ همۀ شما ثواب بحث امشب هديه باشد خدمت حضرت امام و اميدوارم ايشان از ما قبول کنند و امشب مورد دعای ايشان برای دنيا و آخرتمان باشيم. من راجع به حضرت امام دو سه تا مطلب عرض می‌کنم و همه و مخصوصاً جوان‌ها بايد به اين دو سه مطلب اهميت دهند. حضرت امام در آن ده سالۀ حکومت جمهوری اسلامی هرچه بايد بگويند و هرچه بايد سفارش کنند، کرده‌اند و شما نمی‌توانيد بگوييد ای کاش حضرت امام اين جمله را نيز فرموده بودند. ايشان در اين ده ساله مقيد بودند که وظيفه را بشناسانند و تعيين وظيفه کنند و به قول خودشان شناخت وظيفه و عمل کردن به وظيفه. در همان روزهای اول وقتی به ايشان می‌گفتند چه کنيم و انقلاب از ما چه می‌خواهد و شما از ما چه می‌خواهيد، می‌فرمود: شناخت وظيفه و عمل کردن به وظيفه. الحمدلله کتاب‌ها و سخنراني‌های ايشان منتشر شده است و تشکر می‌کنيم از کسانی که اين سخنراني‌ها را منتشر کرده‌اند، مخصوصاً سخنراني‌های مربوط به جمهوری اسلامي. همۀ اينها در بيست جلد به بالا منتشر شده است و ما بايد اينها را خود مطالعه کنيم و برای ديگران بگوييم. در جلسات خصوصی بين خودمان و بچه‌هايمان خوانده شود. در مجالس عمومی زياد گفته شود و اين سخنراني‌های ايشان راجع به نظام و راجع به انقلاب خيلی فايده دارد. سخنراني‌ها فارسی و آسان است و ما عقيده داشتيم و عقيده داريم که آموزش و پرورش در دبستان‌ها و دبيرستان‌ها و وزارت علوم در دانشگاه‌ها، اين سخنراني‌ها را به طور فشرده تدريس کنند و متأسفانه قدر حضرت امام شناخته نشد و اين کار مقدس که بايد بشود، نشد. حال گله‌ای که از همۀ دوستان هست، اينست که الحمدلله همه تا سرحد عشق حضرت امام را دوست دارند و اين خيلی خوب است. الحمدلله شعارها راجع به حضرت امام خيلی خوب است. حتی اين شعارهای بعد نماز که شعار نظام و شعار انقلاب و شعار حضرت امام است، مثل امشب و امروز و فردا مجالس ارزنده‌ای برای حضرت امام هست و اين خيلی خوب است؛ اما چيزی که خوب نيست و خيلی کوتاه آمده‌ايم، اينکه هدف از اين نظام چيست؟! حضرت امام برای چه اينقدر مصيبت کشيدند؟! حضرت امام به چه دليل هشت سال جنگ را با نبود امکانات تحمل کردند؟! جواب اين سوال در سخنراني‌های حضرت امام هست. اگر کسی اهل سيروسلوک باشد، ايشان يکی از سيروسلوکي‌های نمره اول است. اگر کسی هم اهل معرفت باشد، کتاب‌های ايشان قبل از پيروزی نظام نوشته شده و خيلی عاليست. اگر هم کسی اهل اخلاق است، چهل حديث حضرت امام يک دوره اخلاق است و خيلی بالاست. اما الان بحث من اينست که راجع به اين ده سال حکومت حضرت امام يعنی راجع به نظام و راجع به جمهوری اسلامی حرف دارند و دستور و توصيه دارند و همۀ اين توصيه‌ها منتشر شده و ما به جای اين کارهای لغو و به جای اين کارهای گناهمان و به جای اين کنسرت‌های موسيقي، مقداری هم راجع به هدف حضرت امام و به اين سخنراني‌های ده سال حضرت امام توجه کنيم، ولی اين نيست و همۀ ما مقصريم و بايد همه و مخصوصاً وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و دولت روی اين فکری کنند. همۀ ما بايد اين سخنراني‌ها را زنده کنيم و اين عاليست و تفريح‌آميز و دلسوزانه هم هست.

    مطلب دوم راجع به حضرت امام که اين هم فوق‌العاده مهم است و حضرت امام بارها و بارها گفتند من به واسطه شما انقلاب کردم برای اينکه اسلام زنده شود. شايد در اين سخنراني‌های ايشان بيش از هزار مرتبه اين جمله تکرار شده است. وقتی چنين است، ما اگر قدر حضرت امام را می‌دانيم و گفتم تا سرحد عشق او را دوست داريم و شعارهايمان راجع به حضرت امام خوب است اما راجع به پياده شدن اسلام و اينکه انقلاب يعنی حکومت اسلامي، ما الان فساد اداری داريم و مصيبت عجيبی برای مردم شده است. ما الان فساد اقتصادی داريم و مصيبت بزرگی برای مستضعفين شده است. ماه مبارک رمضان جلوست و روزه گرفتن بچه‌ها و نبود امکانات برای هفتاد هشتاد درصد مردم هست و اين فساد اقتصادی کولاک می‌کند و اسلام همينطور که فساد اداری ندارد، فساد اقتصادی هم ندارد. کتاب‌هايی در اين باره نوشته شده و من جمله من هفت هشت جلد کتاب در اين باره نوشته‌ام. حتی بعضی از آنها قبل از پيروزی انقلاب بوده، به نام اقتصاد اسلامي. اسلام در مقابل سرمايه‌داری اقتصاد دارد و اسلام در مقابل کمونيسم اقتصاد مستقل دارد و اگر اقتصاد اسلام پياده شود، آنگاه فقر و تبعيض و اين سختي‌ها برای مستضعفين نيست؛ و حضرت امام اين را بارها فرموده است که اصلاً ما انقلاب کرديم که اسلام پياده شود و ما انقلاب کرديم برای اينکه فساد اقتصادی نباشد، اما الان خيلی فساد اقتصادی داريم.

    مهم‌تر از اين دو، فساد اخلاقی است. اين بی‌حجابي‌ها و بی‌عفتي‌ها و اين وضع خانم‌ها و اين اختلاط زن و مرد در مجالس و اين کنسرت‌های موسيقی و اختلاط زن و مرد. من می‌دانم دل حضرت امام در عالم برزخ درد دارد. حضرت امام تسلطی به انقلابش دارد و با اين تسلط همه را می‌بيند و اين فساد اخلاقی را می‌بيند و خيلی ناراحت است و ما نبايد فساد اخلاقی داشته باشيم. همين فساد اخلاقی است که الان کار را رسانده به آنجا که صهيونيسم و استکبار جهانی برای ما خواب‌هايی ديده‌اند و فکر براندازی کرده‌اند و برای این‌که طرز فساد اخلاقی روز به روز بيشتر شود، ‌حرف‌هايی می‌زنند. اين رسانه‌ها که بيش از هزار رسانه الان از استکبار جهانی و عمده صهيونيسم‌ها عليه نظام پخش می‌شود به جوان‌ها ياد می‌دهد که در فساد اخلاقی چه کنيد. الان دخترها و پسرها مشغول اين ماهواره‌ها و مشغول اين اينترنت‌ها و مشغول اين موبايل‌ها هستند و اين فساد اخلاقی بايد نباشد. ما اصلاً انقلاب کرديم برای اينکه فساد اخلاقی نداشته باشيم و متأسفانه فساد اخلاقی الان ما شکننده‌تر از فساد اقتصادی و فساد اداری است. هر سه شکننده است و هرسه تضعيف نظام است و هرسه آلت دست استکبار جهانی و مخصوصاً صهيونيسم‌هاست و خودشان هم با کمال صراحت می‌گويند با جمهوری اسلامی هشت سال جنگيديم، اما جمهوری اسلامی پيروز شد و ما شکست خورديم و می‌خواستم براندازی کنيم و نشد، بنابراين راه را عوض کرديم و عوض کردن راه ما همين فساد اداری و فساد اقتصادی و مخصوصاً فساد اخلاقی است و ما اگر قدر حضرت امام را می‌دانيم، بايد دل حضرت امام «رضوان‌الله‌تعالی‌عليه» را در عالم برزخ خوش کنيم. وقتی دل ايشان خوش می‌شود که فساد اخلاقی نداشته باشيم.

    شايد در جلسۀ ما کسانی باشند که بدانند سال اول انقلاب يک بی‌چادر در تمام ايران نبود. حتی نصارا و يهودي‌ها و بهائي‌ها همه چادر داشتند. اما خودمان شُل آمديم و کم کم رسيده به اينجا که می‌بينيد و روز به روز هم بيشتر می‌شود. چادر مبدّل به مانتو شد و مانتو کوتاه شد و بعد هم اين لباس‌هايی که الان می‌بينيد. اما اگر ما قدر حضرت امام را می‌دانستيم اين‌طور نمی‌شد.

    مطلب سوم که نگرانی حضرت امام در آن بيشتر است،‌ اختلاف ماست. روی اين اتحاد، حضرت امام خيلی حرف زدند. يکی اتحاد همۀ مسلمان‌ها در مقابل صهيونيسم و در مقابل استکبار جهاني. اتحاد همۀ مسلمان‌ها در هدف و يکی هم اتحاد ايراني‌ها با يکديگر. آن هم اگر فرمايشات حضرت امام را مطالعه کنيد، بيش از هزار جا می‌بينيد که سفارش می‌کنند که اختلاف نداشته باشيد و اين اختلاف امروز کمرشکن است. همۀ مراجع من جمله مقام معظم رهبری از اين اختلاف خيلی نگرانند و حرف مراجع شنيده نمی‌شود و حرف مقام معظم رهبری شنيده نمی‌شود.

    مقام معظم رهبری سال گذشته را سال اتحاد و همدلی و همزبانی گذاشتند و بعد هم در مشهد يک ساعت به مردم التماس کردند که اتحاد و برادری داشته باشيد. اما متأسفانه سال گذشته بدتر از سال‌های گذشته بود و قرآن روی اين اختلاف خيلی پافشاری دارد.

    يک جمله منسوب به پيغمبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» است که جمله خيلی مهم است. می‌فرمايند: «بُنِیَ الإِسْلَامُ عَلىٰ كَلِمَتَيْنِ: كَلِمَةِ التَّوْحِيدِ، وَ تَوْحِيدِ الكَلِمَةِ»، پايۀ اسلام دو چيز است؛ يکی توحيد و يکی هم اتحاد مسلمان‌ها با هم. اما بالاتر قرآن می‌فرمايد: با هم متحد باشيد برای اينکه اگر اختلاف آمد از هر انفجاری برای نابود کردن مهم‌تر است. قرآن می‌فرمايد: اگر انفجاری از بالا و انفجاری از پائين پيدا شود، چطور نابود می‌شويد؟! اگر اختلاف پيدا شود، چنين خواهد شد. می‌فرمايد: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ»[1] اگر اختلاف آمد، به جان هم می‌افتيد و يکديگر را خراب می‌کنند و يکديگر را می‌شکنند. قرآن می‌فرمايد اين از اينکه انفجار از زمين و آسمان باشد، بدتر است و حضرت امام بارها و بارها همين آيۀ شريفه را فرمودند. گفتم بيش از هزار مرتبه در سخنراني‌هايی که الان منتشر است، فرمودند. يک نگرانی برای مقام معظم رهبری پيدا شده و يک نگرانی برای مراجع تقليد پيدا شده و يک نگرانی برای افراد فکور و افرادی که می‌دانند اختلاف چه می‌کند، پيدا شده است. پس اگر ما حضرت امام را دوست داريم بايد دست از اين اختلاف برداريم.

    اميدوارم اين هديۀ ناقابل از طرف شما خدمت حضرت امام باشد و حضرت امام قبول کنند و به ما دعا کنند و اين سه چيزی که گفتم انشاء الله تحقق پيدا کند.



    [1]. الانعام، 65: «بگو: او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند.»

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365