جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پیام به هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی/1394/11/8

    برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی در طیّ سال‌های متمادی و پی‌درپی، نشان از اهتمام جدّی دست‌اندرکاران این نشست به منظور تحکیم و تعمیق اتّحاد و همبستگی میان تأثیر‌گذاران ادیان در کشور ماست. در ابتدای سخن این اهتمام مبارک را تحسین می‌کنم و امید می‌برم که با الطاف الهی، ثمرات و پیامدهای این همایش هرچه بهتر و پربارتر باشد و همدلی واقعی نخبگان و فرهیختگان ادیان را به همراه داشته باشد.

    اکنون که برای همایش حاضر عنوان «ادیان توحیدی، ‌همدلی و همزبانی در نفی خشونت و افراطی‌گری» انتخاب شده است، باید به چند نکتۀ مهم توجّه و عطف عنان شود:

    نکتۀ اول آن است که امروز اگر چه خشونت و جلوه‌های خسارت‌بار آن از قبیل جنگ و تروریسم، درد مشترک همۀ انسان‌هاست ولی درد بزرگ‌تر، وقوع این پدیده‌های زشت و نامیمون به نام دین و دیانت است. این بُعد از مسأله که چهرۀ تابناک دین و آئین را در نظر بشریّت مشوّه کرده است، حقیقتاً تلخ‌تر از اصل فاجعه‌های عظیمی است که در بُعد آشکار مسأله، جریان دارد؛ و از این جهت همۀ رهبران و تأثیرگذاران و اندیشمندان ادیان توحیدی باید به سهم خود برای ترمیم این خسارت بزرگ، تلاش و جدیّت به خرج دهند و دامان دین و آئین را از آن پاک و تطهیر سازند.

    نکتۀ دوم آن است که هیچ‌کس به شکل فردی نمی‌تواند شکاف‌های ایجاد شده در اثر این معضل اساسی را پر کند، شکاف‌هایی که بین حقیقت ادیان و چهرۀ واقعی آن‌ها با عواطف و احساسات بشری، به خاطر این مشکلات پدید آمده است. بلکه باید همۀ فرهیختگان موحّد، به قصد روشنگری و تصحیح اذهان بشری، دست ‌به ‌دست هم دهند و با تبیین علمی و اندیشه‌ای، این شکاف‌ها و خلأ‌ها را پُر و مرتفع سازند. بی‌شکّ ایجاد این شکاف‌ها، چالش‌های از پیش طراحی شدۀ بیگانگان و مخالفان برای شکستن هیبت و محبوبیّت دین و معنویت در نزد بشریّت است و از این‌رو مسئولیّت عالمان و اندیشمندان ادیان برای علاج آن، بسیار خطیر و سنگین به شمار می‌آید.

    نکتۀ سوم که در روشنگری اذهان در این موضوع، بسیار مؤثر است، توجّه و تبیین این مطلب است که ریشه‌های واقعی خشونت در کجاست و به دست چه مجامع و قدرت‌هایی، کانون‌های پراکندۀ خشونت در اینجا و آنجای جهان شکل می‌گیرد.

    خشونت، جنگ، تروریسم و افراطی‌گری، همه و همه، پدیده‌های شوم و نفرت‌انگیزی هستند که جُز در فضای استکبار و استبداد و استعمار تولید نمی‌شوند. فضایی که به سبب تسلّط معیار‌های دوگانه بر سیاست‌های مستکبران و استعمارگران، باید منافع دولت‌های استعماری و استکباری بر همۀ ارزش‌های انسانی و آرمان‌های اخلاقی و عقیدتی، ترجیح داده شود و برای تأمین و تضمین این منافع، هر پدیدۀ بد و نفرت‌آوری به ‌حق و خوب تبدیل می‌شود و البته که از دلِ چنین تفکّر مستبدّانه و زورگویانه‌ای، هم‌ جنگ‌های صلیبی و جهانی تولید می‌شود و هم به شیوه‌های مزوّرانه و فریب‌کارانه، گروه‌های افراطی القاعده و طالبان و داعش ساخته و پرداخته می‌گردد، گروه‌های فرومایۀ بی‌پایه‌ای که نه از دین و آئین و نه از انسانیّت و عاطفه، بویی نبرده‌اند. دنیای بشریّت باید این فریب‌کاری‌های مستکبران عالم را بشناسد و این شناخت، در گرو تلاش، همفکری، همدلی و همزبانی شما تأثیر‌گذاران ادیان در این جهت است.

    نکتۀ چهارم اینکه در برنامه‌ریزی و تلاش برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری باید از همۀ ظرفیّت‌های ممکن به نحو مناسب، استفاده و بهره‌برداری شود و از واکنش‌های عجولانه و حساب‌ناشده‌ای که به افزایش بحران و قطب‌بندی در جامعۀ انسانی منتهی می‌شود، پرهیز گردد. به این منظور باید بر نقاط مشترک تعالیم انبیای الهی- که سلام و درود خداوند بر یکایک آنان از آدم تا خاتم باد- تأکید و تکیه شود که سخن آنان، واحد و بر پایۀ تثبیت خداپرستی و توحید و نفی شرک و استکبار است: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه‏»

    توفیقات روزافزون همۀ شما عزیزان را در همدلی و همزبانی هرچه بیشتر برای نفی خشونت و افراطی‌گری از خداوند تعالی مسألت می‌کنم و از اهتمام شما بزرگواران صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

    حسین المظاهری

    17 / ربیع‌الثّانی / 1437

     8 / بهمن‌ماه/ 1394

                                                

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365