جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    پیام به همایش بزرگداشت مقام علامه آیت‌الله شیخ عبدالکریم گزی«ره»

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

    «إِنَّمايَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»

    عالمانِ دین باور در تمام دوران زندگانی مصداق بارز این آیه الهی بوده و خضوع آنان به درگاه ربوبی نشانه بارز این مفهوم است که هرچه بر علم و درایت آنان افزوده می‌شد، بر تواضع و فروتنی آنان از یک‌سو و سجود و خشوع آن رادمردانِ علم و عمل افزون می‌گشت. «وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا».

    بي‌گمان مرحوم علامه آیة الله شیخ عبد الکریم گزی«قدّس‌سرّه»، يکي از بزرگان و مفاخر بي‌همتای حوزه علميه اصفهان و در عدادِ عالمانی است که براي هميشه، رفتار و منش او اسوه‌اي ماندگار براي طلاب حوزه علمیه و دانش‌پژوهان وادی علم و معرفت می‌باشد.

    این عالم فرزانه، نه تنها متعلّق به شهر گز که مسقط‌الرأس اوست و یا اصفهان که دیار علم و مدفن و مزار آن بزرگوار است، بلکه متعلّق به جهان اسلام بوده، چرا که عظمت معنوی، علمی و عملی چنین بزرگانی هیچ‌گاه محدود در یک منطقه و دیار خاص نخواهد شد.

    این عالمِ عاملِ عظیم‌الشّأن، تربیت یافتۀ مکتب علمی و عملیِ اعلام و اعاظمِ بزرگی در حوز‌های مقدّسه علمیّه اصفهان، نجف اشرف و سامراء بو‌د که با درک محضر عالمانی عالي‌مقـداري همانند آيـات الله العظام آقاي حاج شیخ حسن کاشف الغطاء و حاج شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر و میرزای شیرازی و علامه حاج شیخ مرتضی انصاری و نظاير اين بزرگانِ علم و عمل«قدّس‌الله‌اسرارهم» که همگي از افتخارات تشیع بودند، از ايشان، فقيهي مبرّز و عالمی وارسته ساخت «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ».

    عالم جلیل القدرآیة‌الله شیخ عبدالکریم گزی رادمردیست که در علم از نخبگان جامعه و در عمل از پیش‌کسوتانِ مردم داری، تواضع و فروتنی است. آنچنان که وقتی بر کرسی درس تکیه می‌زد، اندیشمندان و فقیهانی همچون آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری و دانشمندان و مفسرانی مانند آیت الله حاج سید عبدالحسین طیب و دهها عالم برجسته دیگر«رحمة‌الله‌علیهم‌اجمعین»، تربیت و تحویل جامعه دینی می‌نمود که هریک در جایگاه علمی و اجتماعی خود توانستند با زیربنای اندیشه‌های بزرگ آن استاد برجسته به تبیین علوم و مفاهیم دینی پرداخته و آثار گرانقدری از خود بر جای گذاشته و در جامعه علمی تحولات سترگی ایجاد نمایند، و آن زمان که بر کرسی قضاوت می‌نشست، عالمانه، عادلانه و قاطعانه رفتار کرد و مصداق تمام عدالت در بین آحاد جامعه گشت که هم اغنیا و هم فقرا شیفته عدالت او شده و  بر رأی او اعتماد داشته و سخن او را فصل الخطاب می‌دانستند چرا که او عامل به «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» بود؛ و آنگاه که به تالیف متون می‌پرداخت، مضامینی را نگاشت که پس از گذشت بیش از یکصد سال از تألیف آن، هنوز در جامعه علمی زنده و از تمامی تألیفات مشابه، والاتر و ارزشمندتر است؛ که کتاب‌های ارزشمند «تذکرةالقبور» و «صیغ‌العقود»، نمونه‌های بارز این گفتار است که هنوز هم مورد توجه اندیشمندان و اهل علم بوده و نشانۀ خِردورزی و خلوص نیت نگارنده است. «أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْعالَمينَ».

    این عالم اندیشمند آنچنان شیفته خدمت به مردم است که در خدمت رسانی به مردم، ساعات متمادی از عمرش را بدین امر اختصاص و در خادمی مردم شب از روز نمی‌شناخت.

    برگزاري اين همايش که به نام و ياد مبارک این عارف و فقیه نامدار، و عالم جلیل القدر، معروف به آخوند گزی«قدّس‌الله‌روحه» برپا گرديده، فرصت مغتنمي است تا جان‌هاي شيفتگان اخلاق و علم، به بیان حالات معنوی و عرفاني آن عالم روشن‌ضمير و آن عارف زاهد، صفا يافته و از ياد شريف او، توشه‌اي براي سیر معنوي و تهذيب نفس فراهم آورده شود.

    اینجانب بر خود لازم می‌دانم از همۀ متصدّيان محترم برگزاري اين همايش خصوصا امام جمعه و مسئولان شهر گز برخوار و از شما شرکت کنندگان و ميهمانان گرامي، صميمانه تشکّر کنم و توفيقات همگان را در توجّه و بهره‌برداري از صفاي معنوي و عرفاني مرحوم مغفور علامه گزی«رحمةالله‌علیه‌ورضوانه» خواستار باشم.

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365